De bijeenkomst start met een gastcollege tot ongeveer 17.00u, gevolgd door het werken aan quest 2.
Het gastcollege wordt verzorgd door Myriam Lieskamp (Master HRM), beleidsmedewerker bij CNV Onderwijs, lid commissie AMW van de Sociaal Economische Raad (commissie Arbeidsmarkt- en Onderwijsvraagstukken) auteur: werken met bekwaamheidseisen in de praktijk, professionele leergemeenschappen in het onderwijs en Verbinden, Vertrouwen en Vakmanschap (strategisch hr-beleid in het onderwijs).
Inhoud gastcollege
Nederland in transitie, op weg naar een lerende economie? Wat wordt de rol van het onderwijs? Wat betekent dit voor onderwijsbeleid van de overheid?
ICT ontwikkelingen, diverse maatschappelijke
ontwikkelingen, zoals globalisering, duurzaam ondernemen, de opkomst van nieuwe
economieën zorgen ervoor dat veel landen de focus richten op het verbeteren van
de prestaties van het onderwijs.
In een presentatie wordt kort ingegaan op het huidige
overheidsbeleid zoals de gesloten sectorakkoorden, het Nationaal Onderwijs
Akkoord en de huidige transitie beweging in het onderwijs, gevolgd door een
analyse opdracht.
Voorbereiding op gastcollege
Zie ook de toelichting op het college. Op de portal bij de bijeenkomst van LA4-3 staat ook de literatuur waar naar verwezen wordt. Voor degenen die meer visueel/auditief zijn ingesteld is het artikel van Biesta ook via dit filmpje te bekijken. Biesta: Leider zijn in onderwijs.
Zorg dat je de literatuur globaal bekeken hebt (een deel zal wellicht bekend zijn), bestudeer wat grondiger het sectorakkoord voor je eigen sector. Hier ga je tijdens het college namelijk mee aan de slag.
Zorg dat je de literatuur globaal bekeken hebt (een deel zal wellicht bekend zijn), bestudeer wat grondiger het sectorakkoord voor je eigen sector. Hier ga je tijdens het college namelijk mee aan de slag.
Overige voorbereiding
- Individuele beoordeling en ranking van quest 1 op de groepsblog publiceren.
- Pitch 'toekomstsjabloon' van het leerteam voorbereiden -> zie groepsopdracht quest 1
Is het de bedoeling dat we de pitch maandag a.s. aan de hele klas geven of moeten we het als groepje opnemen als een filmpje? Is hier op maandag zelf nog gelegenheid voor?
BeantwoordenVerwijderenJe presenteert aan de hele klas inderdaad. Dat kan op twee manieren: 1 door een vooraf opgenomen filmpje te laten zien, 2 door terplekke te presenteren en dit dan ook op te nemen. Je de vorm van de presentatie is vrij. Er is zeer beperkt ruimte om de pitch nog te bewerken tijdens de bijeenkomst. Als je terplekke filmt gaat de presentatie dus in één take op film en zonder verdere bewerking op de blog. Het gaat overigens niet om de kwaliteit van de film, maar om de inhoud/kwaliteit van de pitch.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de toelichting!
BeantwoordenVerwijderen