maandag 26 januari 2015

Het was een pittige avond....maar top gewerkt!

Beste gamers,

Vandaag was eindelijk de opening van The Challenge LA4.

Jullie zijn allemaal goed van start gegaan.
Na een avond keihard werken, zijn jullie nu onderweg naar huis voor een welverdiende vrije avond.

Het was leuk, gezellig en voor sommigen onder jullie soms frustrerend, maar hopelijk is iedereen vol goede moed.

Wij hebben ondertussen Quest 0 bekeken en beoordeeld met XP.
De sites zien er mooi uit en de namen zijn goed gekozen.
We zijn heel erg benieuwd naar het vervolg.

Tip voor de toekomst: 
Zorg voor een eerlijke verdeling. Vandaag zijn mensen in de problemen gekomen omdat ze in verhouding veel voor de groep 'moesten' doen.

Omdat we inzet en initiatief voor de groep heel erg waarderen, belonen we de makers van de groepsblogs met 1 extra XP:

Anne Haast
Alex Koks
Jan-Willem Cremers
Judith van Hooijdonk
Mieke de Vreede

De ranking staat inmiddels online.....

Tot volgende week!

The Gamemasters

8 opmerkingen:

  1. Mooie start van dit flitsende leerarrangement. Bij dezen de vraag via welke medium het beste contact kan worden gezocht met de gamemasters (op het moment dat er vragen ontstaan). Alvast bedankt, groetjes, pascal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twitter natuurlijk! @ankievandenbroe en @henderijnreist met #LA4MLI (verdien ik hier nou ook weer XP mee? :P)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Extra Xp-points lijkt me toch niet Judith. Geef ons ook de kans om bij je aan te haken. Ook dat is de eigenschap van een goede game;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. that's the spirit Pascal! Met goed teamwerk kom je in deze game het verst. (dat laatste woord ziet er zo een beetje raar uit, maar je snapt het wel).
    De blog van Judith en consorten (2bJammed) is overigens een aanrader. Gebruik je netwerk zou ik zeggen (is ook een vorm van teamwerk) voor overige info verwijs ikn et als Judith naar Twitter #LA4MLI

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Twitter?
    Laatste stelde een student voor om Facebook te gebruiken als digitaal platform in een onderwijssituatie (gesubsidieerd en geaccrediteerd onderwijs). Eén student had geen Facebook en wilde dit ook niet voor deze gelegenheid aanmaken. Hij vind Facebook een commercieel bedrijf en wilde er geen gedwongen klant worden. Als docent vond ik het belangrijk ruimte te houden voor zijn opvatting (tegen de stroom in). Ik maak ook digitale keuzes in mijn leven: Xs4all lid sinds (bijna) de oprichting en ik reageer nu in via een Google-medium... tijden veranderen. Mis ik in de game punten, als ik geen Twitter neem? (Liever niet namelijk, ik drink ook geen Cocacola; ook niet als ik op de nek van iemand anders moet gaan staan om het te verkrijgen.) Kan dat leiden tot een onvoldoende of een slechter uitgangspunt voor een voldoende? Is dit rechtvaardig? Wat zijn de spelregels van de game? Van de samenleving? Van het onderwijs? Bestaat het recht op eigen keuze om al of niet klant te worden bij een commercieel bedrijf, zonder dat dit mijn rechten schaad?
    Of is dit ethisch gezeur en spelen we gewoon een spelletje?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee dit is geen ethisch gezeur, het gaat over privacy en dat is belangrijk. En zeker hebben we daar als onderwijs(organisatie) rekening mee te houden. Ik kom dit soort opmerkingen vaak tegen als ik met docenten praat over inzet van sociale media in het onderwijs. Kan je studenten verplichten een Facebookaccount aan te maken of Twitter te gebruiken? Ik vind het ook een lastige vraag. Aan de andere kant.... iedereen heeft wel een Google, Hotmail of een Ziggo mailaccount, allemaal commerciële bedrijven. Dat doen we dan wel? Omdat e-mail inmiddels wel geaccepteerd is? Whatsapp (is van Facebook) heeft inmiddels 9,4 actieve gebruikers in Nederlandhttp://www.nu.nl/apps/3975391/94-miljoen-nederlanders-gebruiken-whatsapp.html. Fontys biedt inmiddels MS office (commercieel) 'in the cloud' aan, hiervoor moet je ook een MS Outlook account aanmaken. Op het moment dat we steeds meer cloudapplicaties gaan gebruiken in het onderwijs (mentimeter, socrative ... allemaal commercieel) hebben we dus te maken met privacy.Moeten wij (als onderwijs) dat regelen? Kan dat wel? Of moeten wij er voor zorgen dat iedereen mediawijs genoeg wordt om met deze (onvermijdelijke?) veranderingen om te gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank Judith. Je geeft goed het dilemma weer waar we voor staan in de nabije toekomst.
    Naast mijn punt commercie speelt dus de daarmee onlosmakelijk verbonden privacy. Ik was vorig jaar op een bijeenkomst over big data en daar was een van de bigshots van deze scene, Prof.dr.ir. Wil van der Aalst, duidelijk. Wie privacy wil, moet betalen voor diensten. Vroeg of laat zullen gratis diensten via de voor- of achterkant de gebruikte gegevens verzamelen en doorspelen naar iemand, die daarvoor betaalt.
    Nu over de beoordeling! Geen twitter, minder informatie, minder XP! Fair?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede discussie, zal de komende jaren nog wel actueel blijven. Standpunt in LA 4 is dat je ook zonder Twitter en Facebook tot een maximale score moet kunnen komen. De kansen voor 'extra xp' loop je dan mogelijk wel mis. Zonder blogaccount wordt het iets lastiger, maar zelfs dat zou mogelijk moeten zijn omdat de spelhandleiding en quests en andere materialen ook via de portal toegankelijk zijn. Dat biedt ruimte om vanuit je eigen kader te experimenteren met sociale media in het onderwijs. Vanuit de MLI gaan we die experimenten graag aan, liefst samen met studenten en in dialoog.
      Wat is de rol van privacy in het onderwijs en ..... in hoeverre stimuleert of belemmert dat het gebruik van sociale media?
      Groetjes, Henderijn

      Verwijderen