dinsdag 24 maart 2015

LA4 - 7 Maandag 30 maart


De toekomstscenario's geven input voor de ontwikkeling van het toekomstbeeld dat uiteindelijk gepresenteerd wordt op de Challenge Day. De werkvormen op 30 maart helpen je om het beeld vanuit je eigen sector meer concreet te maken. Daarnaast ligt het accent op het nemen van je rol als gesprekspartner van bv directie bij het realiseren van het toekomstscenario. Uiteraard is er ook ruimte voor het werken in de leerteams.

Hieronder enkele tips
Tip: de landelijke brainstorm over onderwijs 2032 is afgerond. Bekijk hier de prezi over 'ons onderwijs in 2032'. Je kunt je ook laten inspireren door beelden uit het filmpje Eindhoven 2030 (zie startbijeenkomst van dit LA) of andere visualisaties.

Tip: Het visualiseren van het scenario vraagt om concrete beelden. De swot analyses kunnen input geven over mogelijkheden en kansen voor het onderwijs, veelal worden in de swots ook al beelden geschetst (in de scenario's overigens ook), deze kunnen bruikbaar zijn voor de visualisatie.



Programma:
We starten in twee lokalen: PO en HBO in 1.31; VMBO en MBO in 1.33
13.30 - 15.00: duo-interview gericht op verdieping toekomstbeeld voor de eigen sector en je rol als MLI-er in de realisatie van het scenario in je eigen school/opleiding/organisatie
15.00: korte pauze
15.15 - 16.00: terugkoppeling vanuit interviews naar leerteam (verbinden met visualisatie)
16.00 - 17.30: werken aan quest, verzamelen van eventuele vragen/verzoeken voor team quest 4b, mogelijkheid tot consultatie
17.30: pauze
18.30 - 19.00: waardenladder
19.00 - 20.15: werken in leerteams (mogelijkheid tot consultatie)
20.15 - 20.30: plenaire terugkoppeling (StaVaZa quest 4b, en ruimte voor uitwisseling en vragen)

NB: in verband met het verwerken van de eindbeoordeling dienen de blogs, inclusief eventuele bestanden van de quests in dropbox of andere cloudvoorzieningen, aan het einde van de leerlijn geüpload te worden in n@tschool. Mocht je dus quests niet op je blog hebben staan, maar ergens in een dropbox, zorg dan dat deze samen met je geëxporteerde blog geüpload worden. Je beoordeling kan pas definitief gemaakt worden als alle quests in netschool staan.

5 opmerkingen:

  1. Wellicht hebben sommige leerteams meer ruimte nodig om samen te werken aan de quest. Maandag 13 april staat in het teken van leerteam (er is dan geen aanbod), dat biedt dus extra mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met betrekking tot de deadline van het uploaden van het blogs met de dropbox bestanden heb ik wel een opgejut gevoel. Voor mij hoeft het niet. Alles staat in mijn blog, het is meer een formeel ding ( bewaren, accreditatie blabla), het zegt niets over mijn leren en leerresultaten in dit LA.
    Ik vermoed, dat de laatste berichten van de 20e zelf ook in het blog moeten staan.
    Daarnaast moet ik dan via PDF en word de gelinkte bestanden toevoegen en dan...allemaal na de werkdag en na de change avond. Dit lijkt me niet slim. Het is secuur werk en ook het uploaden op natschool is een gedoe, dat veel tijd vraagt.
    Ergens in die week heb ik best wel een gaatje om dit te doen. Voorstel uitstellen deadline tot 27 april?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snap je punt Eric. De bestanden in dropbox zijn alleen van belang als je ze niet op de blog hebt staan. Het gaat dan met name om je uitwerkingen van de quests (aangezien deze onderdeel uitmaken van de beoordeling). Een beetje een formeel dingetjes dat verder niets meer met leren te maken heeft, maar moet wel gebeuren.
      We bespreken maandag even in de groep hoe we omgaan met de deadline voor het uploaden in @tschool. We kunnen daar wel wat flexibel in zijn.

      Verwijderen
  3. Hallo gamemasters,
    We zijn vandaag met ons leerteam samen om te werken aan onze presentatie voor "the challenge-day"....we zien tot onze verbazing dat maandag 30.03.15 toch een plenair programma is ingepland. Wij hadden voorgenomen om a.s. maandag in ons leerteam verder te kunnen werken aan onze presentatie...we hebben die tijd ook nodig. Is dit inpasbaar m.a.w. is er keuzemogelijkheid om maandag "onze eigen weg" te kunnen gaan? Graag reactie, namens eduquest 2030, groeten Frank Duijzings

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als leerteam 'Up to the future 2030' sluiten wij ons bij het antwoord van Frank aan, wij zouden het ook prettig vinden om een keuzemogelijkheid te hebben. Groetjes Nicole Scheepens

    BeantwoordenVerwijderen