vrijdag 13 februari 2015

Hoe zitten we er bij?

De game is nu een paar weken bezig. Het scenarioleren is in volle gang.
Het spel wordt inmiddels strategisch gespeeld. Er zijn afgelopen maandag extra XP’s uitgedeeld voor het geven en ontvangen van feedback. De free lunch kaart die uitgedeeld is op 2 februari is ook verzilverd in een extra XP. 
De gamemasters hebben verder besloten om nieuwe free lunchkaarten uit te delen: Frank Duijzing ontvang een free lunch kaart omdat hij met zijn feedback de gamemasters opnieuw heeft laten reflecteren op de mogelijkheden van ‘the challenge’ en Eric Wishaupt ontvangt een free lunch kaart omdat hij op korte termijn een inspirerend bezoek wist te organiseren bij de Niekée school in Roermond. Proficiat !
En verder...Er bereiken ons geluiden dat gevoelens van onzekerheid en twijfel hier en daar toeslaan.



Gezien de aard van het arrangement en het type opdrachten is dat niet vreemd. Om te kunnen innoveren moet je het zekere gaan loslaten en het onzekere gaan omarmen. Voor de één voelt dat als een bevrijding, voor de ander als een lastige opgave. Je kunt daar behoorlijk last van hebben.

Door je gevoel van twijfel en onzekerheid bespreekbaar te maken in je leerteam geef je anderen de kans om je hierin te ondersteunen.

Als gamemasters houden we overigens de blogs goed in de gaten. Op dit moment zien we dat er intensief (samen)gewerkt wordt aan de quests. En ondanks dat we individuele verschillen zien en ruimte voor groei, is de algehele kwaliteit naar tevredenheid. Er is voor ons dus geen enkele reden om te twijfelen aan een succesvolle afloop van de game! Mochten we desondanks via de blogs signaleren dat er een probleem kan gaan ontstaan, dan zullen we daar uiteraard op reageren.

TIP: Het bekijken van blogs van medestudenten kan overigens ook erg inspirerend zijn.



We wensen je een plezierig en uitdagend vervolg van deze Challenge!!



NB: Hou de berichten goed in de gaten via Twitter en de blog en maak ook kans op extra XP!!


De gamemasters

Ankie, Petra en Henderijn

4 opmerkingen:

  1. In het college van Myriam Lieskamp kwam al even ter sprake dat onze samenleving zich op een kantelpunt bevindt. Jan Rotmans beschrijft in zijn boek "In het oog van de orkaan" hoe veel mensen in Nederland de signalen die het systeem hierover afgeeft niet oppikken of herkennen. Zij bevinden zich als het ware in het oog van de orkaan: daar is het windstil en onbewolkt, maar daarbuiten raast de storm. Af­han­kelijk van waar je staat, ervaar je de stilte of de storm. Uit het proefschrift van Iris blijkt dat leraren niet verder kijken dan het schooljaar. Ik herken dit bij een groot deel van mijn collega's. Terwijl zij zich in het oog van de orkaan bevinden, stormt het in mijn optiek volop doordat ik mij dit mede door de MLI bewust ben geworden. Door LA-4 verandert dit m.i. nog meer bij alle MLI-ers. Dit geeft inderdaad veel onzekerheid, twijfel etc., want je gaat de orkaan steeds meer bewust worden en ervaren. Daarom is het in mijn beleving van belang om te verbinden om er samen beter uit te komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk Mieke. We weten sinds LA3 ook dat veranderingen (door technologie gaat het allemaal zo snel en anders) weerstand (natuurlijke reactie) en zelf amoebisch gedrag kan veroorzaken. Net als Biesta roept Lieskanp de leerkrachten op tot zelfbewuste professionals die het heft in eigen handen moeten nemen en niet alles laten gebeuren wat Den Haag bedenkt. Zie ook allerlei initiatieven die al ontstaan zoals Nederland kantelt, Het alternatief, united4education en jouw Dutch Innovation School! Dus idd verder kijken dan je neus lang is. Echter al deze initiatieven schoppen wel erg tegen beleidsmakers, adviseurs, managers en al het andere nop-pers die zoveel geld kosten :( en die centen gaan dus niet naar het onderwijs, is de teneur van de kritiek. Ik voel me wel een beetje aangesproken ;) Ik ben immers ook zo'n 'advizeur'. We maken toch samen dat onderwijs? Ieder vanuit zijn eigen positie en zijn rol. Ik ben er van overtuigd dat ontwerpteams met een diversiteit aan experts, docenten kunnen ondersteunen bij een curriculumherzieningstraject.

      Dus laten we verbinden om er samen beter uit te komen :)

      Verwijderen
  2. Tegenlicht had wederom een interessante uitzending: de laatste manager...oid. Er werd een vermoeden bevestigd (altijd fijn!) en wel
    1) dat er op hoogste niveau (raden van Bestuur van ING en dergelijke) nagedacht wordt over andere vormen van organisatie (er werd een voorbeeld getoond van de politie in Horst).
    2) dat de mensen op de werkvloer ook willen.
    echter... de laag ertussen is minder bezig met organisatieverandering en heeft er misschien zelfs minder belang bij. Om tot een lerende organisatie te groeien dienen alle niveau's met elkaar verbonden te zijn.
    Wie heeft er ideeën over hoe het middenmanagement van het onderwijs deelgenoot wordt aan innovatie?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen dat mijn feedback zo positief wordt opgepakt en daarnaast ook nog wordt onderstreept met een free-lunch....dank jullie wel !!!

    BeantwoordenVerwijderen