zondag 15 februari 2015

Verdien 3 extra XP: Dit wil ik ook in mijn klas!

Ja, zelfs tijdens de vakantie heb je de mogelijkheid om extra XP te verdienen. Maandag (na de vakantie) zal een college gegeven worden over ICT in onderwijs. 
Vooruitlopend op dat college zijn we erg benieuwd naar technologische vernieuwingen die jij in onderwijs inzet of die jij ontdekt hebt en graag zou willen gaan inzetten. 
Een verzameling van technologische (les)ideetjes op dit blog, dus!

Doe je mee?
Beschrijf dan in een korte reactie op deze blogpost een technologische vernieuwing die jij zou willen gebruiken in het onderwijs (of mogelijk al gebruikt). Liefst in de vorm van een lesidee maar het mag ook iets zijn wat je als professional zelf gebruikt/ zou willen gebruiken. 
Beschrijf in een aanbeveling kort wat het middel inhoudt en met welk doel je dit in het onderwijs/ je eigen praktijk kunt inzetten. 
Geef aan waarom je juist dit onderdeel gekozen hebt. 
En als laatste: waar haal jij je ideeën vandaan? Met andere woorden, welke bronnen adviseer je aan je medestudenten?

Heel veel succes! We zijn heel nieuwsgierig naar jullie vernieuwende ideeën.

Groetjes,

De Gamemasters




33 opmerkingen:

  1. Wat leuk, deze extra kans om extra XP's te winnen en tegelijkertijd een aanleiding hebben om iets leuks te delen.

    Aan de technische lerarenopleiding van Fontys ontwikkel en verzorg ik vakken waarbij techniek/technologieën en onderwijs(kunde) bij elkaar komen.
    Naast dat ik het touchboard gebruik, met mijn iPad door de klas loop (en hiermee mijn presentatie kan bedienen of een Padlet-je te starten) doe ik ook iets met 3D-printers, drones en bijvoorbeeld onze onderwijsrobot Charlie.

    Deze robot zet ik in bij de lerarenopleiding ICT. Ik heb een vak en een project ontwikkeld en verzorg deze in het eerste leerjaar van deze opleiding. Tijdens het vak kijken de studenten naar de techniek van de robot en hoe je deze moet programmeren. Tijdens het project laat ik studenten nadenken over hoe je de robot in zou kunnen zetten in het onderwijs. Ze bedenken een concept en werken deze uit. In het Fontys magazine 'Vector' nr. 25, staat een artikeltje nadat ik de eerste keer het vak en project had verzorgd. Kijk voor meer info over Charlie of voor de Vector uitgave op mijn blog: https://rickvermulst.wordpress.com/nao-robot-charlie/ (kijk ook onder 'Charlie Nieuws'.

    Ow en onlangs verzorgde ik dit vak waarbij studenten een serious game bouwde: https://rickvermulst.wordpress.com/2015/02/01/het-bouwen-van-een-serious-game-de-oplevering/ en binnenkort vliegt de drone rond die studenten gebruiken om een educatieve video te maken. Ennuh... ken je Nearpod al? Met deze applicatie kun je je presentatie, polls, opdrachten etc. delen op de divices van je studenten. Je hebt hierbij zelf de regie in handen. Google maar eens.

    Ik dwaal af...... iedereen succes met LA4!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tussen twee carnavalsoptochten door: mijn mooiste ervaring met ICT is het skypen met studenten die een stage in het buitenland volgen. Via een laptop zijn ze toch aanwezig in onze onderwijsgroep. Zeker wanneer er sprake is van uitwisseling en een buitenlandse student bij ons aanwezig is, levert dit mooie gesprekken op. Onze studenten die niet naar het buitenland gaan leren zo ook van buitenlandse ervaringen.
    De bijdrage van Rick maakt me nieuwsgierig: wat zijn mogelijkheden van drones en een robot?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals jullie weten sta ik niet regelmatig voor de klas, maar ik onderhoud wel een website waar docenten (van Zuyd, maar eigenlijk voor iedereen, het is een openbare site) inspiratie kunnen opdoen voor lesideeën met ICT. Zie http://dingen.zuyd.nl/
    Tevens hou ik een Scoop.it bij waarin ik tips van anderen verzamel met betrekking tot ict-toepassingen in het onderwijs, zie http://www.scoop.it/t/zuyd2-0. Mijn inspiratie haal ik via Twitter, en mijn RSS-krantje Feedly waarmee ik allerlei blogs volg zodat ik op de hoogte blijf en dit weer door kan geven aan mijn collega's en voor wie hier nog meer in geïnteresseerd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier is een link naar een blogpost van mij over allerlei ICT-middelen die we bij de introductieweek op school hebben ingezet. Van deze middelen maak ik nog steeds dankbaar gebruik. http://miekehaverkort.edublogs.org/2012/09/21/introductieweek/

    Daarnaast vind ik Edmodo als platform fijn werken in mijn lessen. Hier een link naar een blogpost van mij over Edmodo: http://miekehaverkort.edublogs.org/2012/11/10/10x-edmodo/

    De iPad vind ik verder een geweldig apparaat om in te zetten in het onderwijs. Helaas hebben we daar op mijn school niet de beschikking over, maar privé leren mijn dochters op de iPad bijvoorbeeld rekenen, klok kijken en schrijven. Maar ook creatieve dingen zoals tekenen, filmpjes en animaties maken zijn favoriet. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld op de iPad de Educreations app om instructiefilmpjes te maken voor mijn lessen. Deze filmpjes kun je dan gebruiken voor flip-de-klas. Op EduApp is een heel mooi overzicht te vinden van apps die handig zijn om te gebruiken in het onderwijs.

    Pinterest wordt bij mij op school steeds populairder. Studenten verzamelen plaatjes rondom een thema of onderwerp als onderzoek voor een ontwerp dat ze gaan maken.

    Voor plannen adviseer ik mijn studenten sinds kort om Trello te gebruiken. Dit is een manier om projecten te plannen die verwant is aan scrummen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor mijn sector Handel & Administratie (vmbo BB en KB) hebben we een Facebookpagina gemaakt: https://www.facebook.com/vakgroephandel.geldermalsen. Hierop zetten vooral de leerlingen foto's van bijvoorbeeld de etalages die in de les gemaakt zijn, maar ook foto's van excursies, zoals afgelopen vrijdag naar Amsterdam.
    Voor het project Bedrijf Op School moeten de leerlingen elke week op hun eigen bedrijfsblog schrijven hoe de samenwerking is gegaan: wat ging goed, wat kon beter e.d. Zo leren ze ongemerkt reflecteren. Daarnaast zijn er leerlingen die voor hun bedrijf een website hebben gemaakt en een twitteraccount om hun artikelen te verkopen. Ook zijn er leerlingen die een filmpje maken dat ze in de pauze in de aula op het grote scherm vertonen, om zo reclame te maken voor hun bedrijf.
    In mijn lessen economie en boekhouden maak ik af en toe gebruik van Kahoot of Socrative, om op een andere manier kennis te testen. Het is jammer dat we (nog) geen Wifi op school hebben, maar de leerlingen vinden de quizjes altijd erg leuk, ook al betekent dat nu nog dat ze soms met z'n drieën achter één mobiel zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik sluit me aan bij José, ook ik gebruik skype om tijdens de bijeenkomst met mijn stagegroep contact te hebben met de student(en) die in het buitenland hun stage lopen. Ze vertellen aan de anderen via skype hoe de gezondheidszorg in het betreffende land georganiseerd is en wat dat voor de fysiotherapie betekent. Ook vertellen ze hoe ze vorm geven aan de stage in bijvoorbeeld Zweden of Zuid-Afrika. Op dat moment wordt het (verre) buitenland in de klas gehaald.
    Een andere ervaring wordt bloggen. In mijn onderwijsontwerp in LA2 heb ik het maken en bijhouden van een blog tijdens een lesblok toegevoegd als werkvorm, inzicht aan elkaar geven over het eigen leerproces. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Op ICT-gebied zijn we bij onze opleiding geen voorlopers. Maar komt wel het besef dat we het meer moeten gaan gebruiken. Zo gebruiken we apps bijvoorbeeld voor neuro-anatomie. Sinds kort worden enkele colleges opgenomen, kunnen studenten deze bekijken als het hen uitkomt en het geleerde vervolgens toepassen in het begeleid oefenen, vrij oefenen van praktijk onder begeleiding van een docent.
    Mijn bronnen zijn gesprekken met andere collega’s, links van Zuyd (het I-team, van Judith, met wekelijkse nieuwsflitsen op dit gebied), het volgen van twitteraars (wederom Judith, maar ook Pedro de Bruyckere, Wilfred Rubens) en het uitwisselen van informatie tijdens het carpoolen naar Eindhoven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb voor een technische toepassing gekozen die binnen onze school Provinciaal Instituut Lommel volop in ontwikkeling is. We maken gebruik van 3DP, voornamelijk voor twee toepassingen: engineering en protypering. Leerlingen in de technische richtingen tekenen producten uit (bijvoorbeeld in Autocad) of ze downloaden tekeningen die online staan. Vervolgens worden deze producten intern 3D geprint. Deze producten worden in verschillende toepassingen gebruikt, enkele voorbeelden.
    • Een bestaand onderdeel van een toestel is stuk en is niet verkrijgbaar in de handel. Met 3DP wordt het onderdeel vervaardigd.
    • Leerlingen ontwerpen abstracte producten voor hun eindwerk (bijvoorbeeld scharnieren voor een ornithopter, een tandwieloverbrenging, een batterijhoudertje). Dit was vroeger moeilijk te realiseren omdat de uitvoering uren draai – en freeswerk vroeg om te concluderen dat het ontwerp niet werkte. Nu kunnen ze concreet een prototype printen en dit testen voordat ze effectief hun ontwerp in het definitieve materiaal uitwerken, economischer en ecologischer.
    Ook wordt er een link met het effectieve werkveld gemaakt. Bedrijven bestellen online 3D producten. De producten worden indien nodig door de leerlingen verder uitgetekend. Vervolgens worden deze producten geprint en gecontroleerd op kwaliteit. Tot slot wordt dit product aan het bedrijf bezorgd en wordt aan de interne boekhouding doorgegeven wat de gemaakte kosten zijn.
    We halen als school voor (sport, wetenschap en) techniek inspiratie op beurzen, bijvoorbeeld Didacta Duitsland, via linkedingroepen, http://makerspace.pxluhasselt.be/, schooloverstijgende werkgroepen, …

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Technologische lesideetjes van Zuyd verpleegkunde

    Binnen de opleiding worden er verschillende aspecten van nieuwe media gebruikt. Lesgroepen communiceren met elkaar en de docent via een app-groep, via skype of via google hang out. Ook heeft de opleiding een Facebook pagina die voor informatie geeft aan studenten, docenten en aan toekomstige studenten.
    https://www.facebook.com/messages/1432404510312975, er worden foto's en nieuwtjes geplaatst. In de lessen wordt veel gebruik gemaakt van video's om lesstof te verduidelijken. Voor de verpleegkundige handelingen wordt er gebruikt gemaakt van een e-learning programma, skills-online. Zodat studenten in hun eigen tijd op een zelf gekozen moment kunnen leren. In dit kader worden er ook weblectures aangeboden. Zodat colleges altijd beschikbaar zijn voor studenten. Bij de verpleegkundige vervolgopleidingen maken we gebruik van scoop-it, hier worden artikelen en informatie over een zorg categorie bij elkaar geplaatst zodat studenten makkelijk toegang hebben tot de nieuwste ontwikkelingen en informatie over hun specifiek vakgebied. In het kader van de curriculumvernieuwing bij verpleegkunde probeer ik mijn skills rondom nieuwe media opgedaan bij deze master te gaan integreren. Een taak waar ik mij erg op verheug!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk en leerzaam dit!

    In de les gebruik ik verschillende tools zoals Socrative (om kennis te testen), Kahoot (laat ik ook leerlingen zelf een quiz maken om theorie te verwerken), Smore (om leerlingen een flyer of folder te laten maken) , Tackk (om leerlingen een opdracht uit te laten werken waarbij ze feedback kunnen geven op elkaars producten) Answergarden (om dmv een vraag voorkennis te activeren), Canva (een collage over zichzelf te laten maken, dit heb ik bijvoorbeeld tijdens de coachles laten doen. Waarbij ze in beeld en tekst zichzelf in 2015 lieten zie), Padlet (om reacties te verzamelen) en Mentimeter (om te stemmen) de laatste twee overigens ook bij vergaderingen! Om bijvoorbeeld te evalueren of te stemmen over iets). De meeste tools hebben ook een app, erg handig! Op het youtube kanaal van Jorick Scheerens zijn korte praktische filmpjes te zien waarin hij uitleg geeft over de tools, hoe ze werken en hoe je ze in kan zetten. Mijn collega's mail ik diverse lesideeen door. De website (en Facebookpagina) van www.socialmediainhetmbo.nl vind ik ook een fijne inspiratiebron! Vol met tips en ideeën!

    In ons team willen we op een andere manier gaan vergaderen. De manier die we nu gebruiken past niet bij de grote van het team (25 mensen) is niet effectief en we bereiken niet iedereen. De bedoeling is om staand via een bord te vergaderen (hoe dit precies in zijn werk gaat, gaan we testen) we willen hierbij gebruik maken van Trello. Een digitale manier om overzichtelijk taken te ordenen en informatie te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij ons op school is er weinig budget voor ICT middelen. Wij hebben ook pas sinds vier jaar digiboden, dus over achterlopen in het onderwijs gesproken..

    Dat betekent niet dat ik geen dromen heb.. Mij lijkt het erg leuk en leerzaam om kinderen met de ipad te laten werken. Op http://keii.nl/index.php?id=2290 staat dit beschreven. Hierbij is het lesdoel en de differentiatie erg belangrijk, ook krijgen de kinderen op deze manier direct feedback.
    Daarnaast werken wij op school met een groepspagina op de website. Echter vind ik deze niet echt gebruiksvriendelijk; het kost veel tijd om hierop foto's te plaatsen. Laatst hoorde ik van een vriendin, tevens ook werkzaam in het onderwijs, een leuke app hiervoor: klasbord (http://klasbord.nl/). Een handzame app van een groepspagina met de klas, waarbij de kinderen lid kunnen worden van de groepspagina van hun klas. Zo is het ook interactief en wordt het meer gebruikt dan de huidige groepspagina op de schoolwebsite. Tevens is het ook afgeschermd, waardoor de privacy gewaarborgd wordt.

    In mijn dagelijkse praktijk maak ik veelvuldig gebruik van het digibord. De methodes hebben daarbij gemakkelijke tools (leerkrachtassistent). Wij werken met het programma Prowise Presenter, waarbij je gemakkelijk presentaties kunt maken. Deze presentaties kun je met de school, maar ook met andere scholen delen. Ook maak ik vaak gebruik van Pinterest, voor leuke ideeën voor de creales.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik gebruik Pinterest om beeld verzamelingen van kleurcontrasten aan te leggen. Deeltijders pakken dit op en passen het meteen toe bij hun studenten. Ik gebruik een groepswhatsapp met projectgroepen, en wat eigenlijk het meest vernieuwend is: het gebruik van een ambachtelijk videoflipcameraatje (sinds kort plak ik ze aan elkaar in moviemaker) als ondersteuning van enerzijds peerfeedback (op competentie samenwerken en leidinggeven) maar tegelijkertijd om deze beelden met de collega te delen en vergelijkenderwijs de beoordelingscriteria te expliciteren. De digitale techniek is geen drempel, de mentale modellen (kan dat? mag dat? is dat niet gek? zijn we niet gewend) zijn grotere drempels. Ook bij mij... en tja.. toch maar gewoon doen..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mede gamers en gamemasters,
    Wat een drukte in de vakantie. Gaat the game stilletjes in ons systeem kruipen? Alles voor de XP? ;-)
    Voor de KOP opleiding, een intensief HBO jaar voor zij-instromers in het onderwijs, die al een bachelor of master hebben, gebruiken mijn collega en ik voor de theorie geregeld "fliptheclassroom". Wij geven samen Vakdidactiek leraar Omgangskunde. De theorie colleges staan online, via een link in dropbox. (Dit is ook de plek waar studenten hun materiaal met ons delen.) Op deze manier houden we in het drukke programma meer tijd over voor de verwerking van de theorie en de (noodzakelijke) creatieve werkvormen en vormingsaspecten van het docentschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuke en leerzame reacties...leuk om hier een verzameling aan te leggen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk om te lezen wat anderen allemaal doen met apps en andere digitale bewerkingen in hun lessen. Of met het samen werken. Jolijn noemde smore om een flyer mee te maken. Dat ga ik na de vakantie meteen inzetten. Mijn leerlingen zijn daar nu mee bezig.
    Zelf gebruik ik graag socrative of kahoot om (voor)kennis te meten/weten. New hive om de leerlingen en mezelf voor te stellen in het begin van het jaar en later om presentatie mee te maken.
    Padlets om de leerlingen uit laten zoeken wat begrippen kunnen betekenen om die dan ook weer te kunnen gebruiken om mee te leren als er een so is. Om te mindmappen gebruik ik mindmup. Op spons.nl zet ik leerpaden uit voor leerlingen waarmee ze zelfstandig aan het werk kunnen. Spons gebruik ik ook om de kunstgeschiedenis voor t4 voor te bereiden en ze voor het examen te laten leren.
    Voor moeilijke opdrachten maak ik flips zodat de leerlingen tijdens de lessen de uitleg kunnen kijken en niet op me hoeven te wachten als ze iets niet snappen. Opdrachten voor t3 zet ik uit in google docs. Fijn voor de leerling om mee te werken, fijn voor mij omdat ik terug kan kijken wie er al heeft ingeleverd en ik heb alles bij elkaar.
    Al het lesmateriaal voor kunstvak maken we zelf. We werken samen in google docs. Al het lesmateriaal staat op elo. Sinds kort hebben de leerlingen ook wifi op school. Dat werkt super om dingen uit te proberen. Op school werkt het als een olie vlek. Langzaam maar zeker gaan steeds meer collega’s werken met digitale middelen. School faciliteert daarin ook door vele laptop/chromebook cars te hebben en volgend jaar hebben alle jaarlagen een eigen open leer centrum. Ik verwacht er heel veel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een hoop leuke en interessante ideeën! Op dit moment gebruik ik nog niet zo veel ICT in mijn lessen als ik zou willen. Socrative zet ik regelmatig in om voorkennis op te halen bij de les. De mobiele telefoon zet ik ook regelmatig in de les in, zodat leerlingen bijvoorbeeld de betekenis van een woord op kunnen zoeken.
    Er wordt steeds meer gewerkt met de ELO. Zo leveren leerlingen bij mij zelden nog iets in op papier en wordt eigenlijk alles digitaal ingeleverd en nagekeken.
    Graag zou ik in mijn lessen meer gebruik willen maken van devices voor de leerlingen en de mogelijkheden die hierbij horen. De organisatie wil in gaan zetten op het meenemen van je eigen device (BYOD), in eerste instantie bij docenten en hopelijk om korte termijn ook voor de leerlingen, zodat het inzetten van digitale middelen in de les alleen maar eenvoudiger wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super leuk om alle mogelijkheden op ICT voor in de dagelijkse onderwijspraktijk voorbij te zien komen. Mijn onderwijspraktijk is in het vaardigheidsonderwijs absoluut geen voorloper in het inzetten van ICT-mogelijkheden. Tijdens hoorcolleges worden wel regelmatig de eerdere genoemde tools ingezet zoals socrative en padlet. Ook twitter wordt nu door een fysiologie collega ingezet tijdens hoorcolleges. Ik ga zeker kijken welke middelen handig zijn om in te zetten voor het vaardigheidsonderwijs, zodat ik na de vakantie het een en ander kan gaan uitproberen.
    Voor het vaardigheidsonderwijs ontwikkel ik op dit moment samen met een collega een app, die het oefentherapeutisch handelen kan ondersteunen in het stimuleren en faciliteren van zelfmanagement bij de cliënt. De app gaat de therapeut en de cliënt ondersteunen in het maken van leerslagen bij voorkeur tot drieslag leren op het gebied van bewegen en verandering in leefstijl. In het begeleiden van de 1e leerloop biedt de een foto-interview uitkomst om de hulpvraag te specificeren en zichtbaar te maken. Om leerloop 2 en 3 te stimuleren in het motorisch vaardig maken en verandering in leefstijl wordt een plannings-en reflectiefunctie met interactiemogelijkheid ingebouwd om cliënten zelf in de lead te zetten, waarbij ze indien gewenst ook op afstand te kunnen monitoren dmv video- en soort whatsapp functie. Work in progress ;-) https://www.youtube.com/watch?v=mZWs5o8vp4w

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Momenteel zijn wij bij ons op school bezig met een oriëntatie op het gebied van het aanbieden van digitale stripboeken voor het vak Geschiedenis. Over het algemeen wordt Geschiedenis als een minder leuk vak ervaren op school door zowel de leerlingen als mentoren. Dit heeft te maken met het feit dat het voor mentoren lastig is om leuke extra middelen te vinden op het internet die bij onze specifieke jongeren (zmok) aanslaan. Een tijdje terug werd ik via een vakdocent Geschiedenis erop geattendeerd dat momenteel er en bedrijf is in Nederland dat met en vernieuwd concept bezig is voor dit specifieke vak. Deze docent heeft de informatie via een vak forum verkregen. Onze samenwerking met deze school heeft ervoor gezorgd dat ook ik aan deze informatie ben gekomen. Vrijwel meteen heb ik contact opgenomen met dat bedrijf en een proefpakket aangevraagd. Deze heb ik geïntroduceerd bij mijn collega's en vrijwel meteen zagen zij hier wel heil in. Digitale stripboeken met lespakket erbij en verdiepende lesstof. Ontzettend leuk en uitdagend om leerlingen ermee aan het werk te zetten om zo Geschiedenis verdiepend op een geheel andere wijze onder de aandacht te brengen. In mijn eigen klas draai ik hiermee momenteel proef en ik krijg veel reacties van mijn leerlingen die het als prettig ervaren. Geoorloofd onder schooltijd stripboeken lezen met een lerend effect, wat is daar nu niet leuk aan? Leuk concept dus! Het bewuste bedrijf is volop bezig met het door ontwikkelen van nog meer mogelijkheden voor scholen in Nederland en daarbuiten. Het geheel word ondersteund door het Ministerie van OCW. Zo is er ook al een stripboek over brandgevaar voor leerlingen die VCA volgen. Bij ons op school wil men het komend schooljaar dit als extra gaan opnemen in het lespakket aanbod mits de pilot goed bevalt. Voor alsnog ziet het er goed uit. Daarnaast valt te vermelden dat het bedrijf ook op het NOT stond in Utrecht en een druk bezochte stand had. Naam van het bedrijf is Eureducation.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Voor het vak bedrijfseconomie ben ik dit blok bezig met flip the classroom. Ik heb zo'n 15 screencasts gemaakt over de stof van deze periode zodat we de lessen (bijna) volledig kunnen gebruiken om met de stof aan de gang te gaan! Via today's meet.com kunnen de studenten hun vragen n.a.v. de video's stellen, zodat wij ons kunnen voorbereiden op stof die ze nog lastig vinden. Hier bested ik dan in de les klassikaal of met een kleiner groepje nog extra aandacht aan. Verder ga ik de les komende week starten met een korte quiz in socrative om de studenten weer even te activeren. Bevalt me goed om zo te werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Op het CIOS staat les- en leiding geven centraal. Hierbij zou ik graag meer gebruik maken van video feedback. Dus gericht opnames maken van lessituaties op school maar vooral op stage. Privacy van stage-deelnemers is hierin nog een dilemma. Ik zou het voor studenten zeer leerzaam vinden als er een mogelijkheid zou bestaan om op een makkelijke wijze opnames van lesmomenten, maar ook beweegsituaties (ter analyse) te bewerken op een gezamenlijk blog te plaatsen om dit vervolgens weer in de les te gebruiken en/of van feedback te voorzien.
    Op dit moment zijn we bezig met de ontwikkeling van een digitaal stage-volgsysteem, waarbij de student, stagebegeleider en de docent tegelijkertijd online opdrachten, beoordelingen etc. kunnen bekijken en bewerken. Dit maakt de communicatie in de driehoek school/student/stage efficiënter en laagdrempelig. Dit sluit aan bij een digitaal begeleidingssysteem dat al in gebruik is bij collega's in Arnhem. Direct overzicht hebben van wat de student gedaan heeft/afgerond heeft en lopende afspraken.
    Tot slot, herkenbaar van anderen..... skypen als hulpmiddel voor stagebegeleiding. Met name met het buitenland. Dit werkt zeer prettig.
    Bronnen heb ik nog niet zo heel veel. Krijg regelmatig tips van Judith tijdens onze rit van en naar Eindhoven en nu dus van medestudenten. Ik gebruik wel regelmatig het boek: Boektweepuntnul200 waarin een aantal tools en bronnen gebundeld zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zucht... Reageer je over ICT, heb je net een reactie getypt, verdwijnt hij voordat hij gepost wordt. Dan maar opnieuw beginnen.
    Ik sluit mij helemaal bij eerdere reacties dat er erg mooie voorbeelden zijn gegeven door anderen van mogelijkheden. Ik heb weer mooie nieuwe ideeën op gedaan, dankjewel!
    Als eerste ben ik zelf best veel bezig met het proberen nieuwe tools te gebruiken voor de klas. Jammer genoeg merk ik dat veel tools voor het basisonderwijs moeilijk inzetbaar zijn omdat ze vereisen dat alle kinderen een eigen device gebruiken. Wel maak ik erg veel gebruik van de Prowise software, waarbij je zelf je eigen digibord kan vullen met kleine tools die passen bij de les die je op dat moment geeft. Daarnaast gebruik ik de site www.schoolbordportaal.nl vaak om kleine games of tools voor bepaalde lessen te zoeken.
    Terugkomend op het gebrek aan devices in het basisonderwijs: ik zou het mooi vinden als er op mijn school meer mogelijkheden zouden komen om meer devices/computers in de klas te hebben. Als dat niet lukt, ben ik voorstander van een BYOD beleid waardoor het schoolbreed makkelijker en toegankelijker om kinderen bijv. zelf tablets te laten meenemen van thuis zonder dat men bang hoeft te zijn dat de tablets kapot gaan.

    Verder kijkend naar een toekomst waarin ieder kind in een klas tablets heeft, ben ik voorstander van programma’s die via de tablet precies kunnen bijhouden wat kinderen doen en welke scores ze binnen apps behalen. Deze scores kunnen effectief worden geanalyseerd en worden doorgestuurd naar een centrum waar leerkrachten alle scores kunnen bijhouden en bekijken. Naar mijn mening kan zo’n systeem het basisonderwijs enorm helpen doordat het de werkdruk van leerkrachten kan verlagen en leerkrachten stimuleert niet alleen te meten, maar ook iets te doen met de data.
    Ik ben zelf actief bij de ontwikkeling van zo’n systeem. Een voorbeeld is www.brightcenter.nl en het leerlingvolgsysteem van Parnasys op youtube (zeer mooi om te zien): https://www.youtube.com/watch?v=cFby98qIsik

    Ik ben benieuwd naar maandag!
    Alex

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat weer een hoop nieuwe informatie op deze blog, super. Betreffende de HBO-mechatronica-opleiding ligt vanuit de robotica-leerlijn de focus op het correct inleren van meerassige robotarmen. Moeilijkheid hierbij zit hem in de kinematica van de verschillende assen. Zo moet men bijvoorbeeld te allen tijde voorkomen dat een robot een van zijn gewrichten breekt of dat de robot erg onnatuurlijke bewegingen maakt. Een robot heeft niet voor niets vingers, een pols, een elleboog en een schouder.

    Momenteel is dit nog een erg theoretisch verhaalen zijn de st udenten meer met wiskunde aan het worstelen dan met de essentie van dit verhaal.
    Met de komst van googleglass en gadgets als bijvoorbeeld de kinect ben ik zoekende naar een mogelijkheid om de studenten vanuit een 3d-omgeving, waarvan zij zelf deel uitmaken, de robots in te regelen. Dit lukt op dit moment deels, verwachting is dat dit over een half jaar inzetbaar in het onderwijs kan zijn.

    Voordelen zijn dat de focus van een module daar komt te liggen waar hij liggen moet, en dat is in dit geval de kinematica. Hierdoor wordt robotica hopelijk voor de studenten een stuk eenvoudiger, komt meer tot leven, en zien ze hopelijk het nut van de achterliggende wiskunde ook in. (ultieme streven is FLOW bij de studenten te bereiken)

    Voor informatie betreffende onderwijsinnovaties praat ik regelmatig met afgevaardigden van het innolab van de Fontys Hogeschool voor Techniek en Logistiek. Deze club houdt zich constructief bezig met onderwijsvernieuwingen. Zie tevens: innolab.fontysvenlo.org

    Nog veel inspiratie toegewenst en tot maandag,

    Groetjes,
    Pascal

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Eric, de game kruipt niet langzaam in ons systeem hij zit in ons systeem! Dit is niet erg omdat iedereen zo van elkaar "leert" waar andere docenten en onderwijssectoren hun ICT vaardigheden bij inzetten.

    De "bekende termen en programma's" zoals skype, padlet, socrative, smartboard enzovoorts worden door velen van ons waarschijnlijk al gebruikt. Immers goed voorbeeld doet volgen en je moet ook maar weten waar je moet beginnen met zoeken voor ICT hulpjes.
    Een aantal jaar geleden zag ik op Facebook een filmpje voorbij komen van Walter Duncan. hij introduceerde hier zijn revolutionaire nakijk-app. Inderdaad een app! Hij noemde het quickkey --> http://get.quickkeyapp.com.Om de multiple-choice gedeeltes van proefwerken na te kijken vond ik dit een gouden greep en ik deed dan ook mee met de beta-testen. Hiervoor had ik een skype-date (jaja skype) met iemand in zijn woonkamer, het was toen immers nog een start-up. De tijd dat ik nu de multiple-choice vragen nakijk gaan net zo snel als in het filmpje ;). De open vragen duren nu voor mijn gevoel alleen 10x zo lang om na te kijken.

    In de klas gebruik ik vaker socrative om korte pop-up quizzen te houden. Dan weten de leerlingen waar ze nog aan moeten werken voordat er een proefwerk komt.

    Misschien wel de grootste vernieuwing die in ons team staat te gebeuren is een internationaal project. Samen met een Duitse collega die ik via een internationaal stage project heb leren kennen, zetten we elk jaar een projectweek op poten om de deelnemers van beide scholen te laten programmeren met Arduino. Arduino is een programmeeromgeving die snel onder de knie te krijgen is en toch erg lijkt om de "grotere" programmeeromgevingen en talen zoals C, C# en C++. Momenteel hebben we subsidie aangevraagd bij Erasmus+ om het project een extra boost te kunnen geven. Een onderdeel van dit project is een online open leeromgeving creëren. Hiervoor willen we de lesprogramma's van bij docenten stroomlijnen en online zetten. Voor een korte opzet van het lesprogramma (in het Duits) neem een kijkje op http://schule.z-werk.net. Aan het einde van dit schooljaar draaien we een proefweekje bij Leeuwenborgh opleidingen. De leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor de input van de projecten en ook de nevenactiviteiten in deze week. We, de docenten én de scholieren, kunnen niet wachten tot week 26!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Of dit XP's gaat opleveren!!!

    Sinds een jaar hebben wij op ZuidWest een draadloos netwerk, waarvoor ze wel eerst een paar kilometer draad hebben moeten aanleggen!! Sindsdien mogen leerlingen binnen school hun device gebruiken, wat voorheen niet werd toegestaan. Het toestaan geeft overigens heel veel rust binnen school.

    Op onze locaties wordt achter de schermen nog steeds hard gewerkt een stabiel netwerk. We gaan binnenkort over van Office 2010 naar 2013 en Outlook wordt straks de standaard voor het mailverkeer. Helaas lukt het niet altijd om het netwerk stabiel te houden en dat leidt/ lijdt het in de klas vaak tot frustraties bij docenten en leerlingen.

    Ondanks dat, zie ik wel binnen school dat docenten steeds meer gebruik maken van de digitale middelen die beschikbaar zijn binnen school. In bijna ieder lokaal is een digibord beschikbaar voor docenten en leerlingen. Een jaar of twee geleden werd er nog net niet met krijt op geschreven, maar daar zie ik nu wel een hele verandering in gekomen. Misschien dat we voor onze locaties een platform moeten inrichten waarbij collega’s ideeën kunnen halen en brengen!

    Tijdens mijn lessen hebben leerlingen ook een pc nodig. We gebruiken een zogenoemde Hybride methode, waarin de leerlingen gebruiken maken van een boek, de digitale versie van de methode, en het internet. Regelmatig moeten leerlingen instructiefilmpjes opzoeken die de praktijkopdrachten kunnen ondersteunen. Ook het toetsen gebeurd digitaal. Soms gebruikt de leerling zijn eigen device om onderdelen of fabrieksgegevens op te zoeken.
    Vorige week hebben we van de ANWB, 5 (wat verouderde) EOBD testers gekregen om boordcomputers van de auto’s uit te kunnen lezen. Hier gaan we binnen de afdeling de komende tijd aandacht aan besteden, zodat onze leerlingen straks de auto’s van onze collega’s kunnen uitlezen en herstellen ;). Voor onze afdeling weer een nieuwe uitdaging.


    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo MLI-ers....Houston calling....nu kan ik toch echt niet achterblijven....
    Los van de mogelijke extra xp's wil ik vanuit de zorggerelateerde opleidingen graag melding maken van de enorme technologische mogelijkheden op het gebied van vaardigheden-onderwijs. Ik zal geen namen noemen....maar er zijn specialistische bedrijven die toegespitst op de zorgsector fantomen en simulatiematerialen/poppen aanbieden, waarvan de mogelijkheden onbegrenst lijken. Redelijk bekend zijn inmiddels de reanimatiepoppen die feedback geven omtrent de frequentie van hartmassage cq. beademing. De technologische vooruitgang staat echter ook in deze sector niet stil....zodoende zijn er inmiddels simulatiepoppen op de markt die feedback geven op bepaalde verpleeg (of medisch) technische handelingen. Niet alleen door een uitdraai / signaal of bijvoorbeeld een maagsonde goed is ingebracht, maar (bijna) levensechte fysiologische reacties op een verpleegtechnische handelingen.... Denk hierbij aan waarheidsgetrouwe uitingen van pijn, ongemak, spierspanning, tranende ogen, stijgende hartfrequentie, verhoogde ademhaling enzovoort. Los van het feit dat een zorgstudent het "echte werk" met al zijn finesses pas leert bij een levende patiënt, maakt deze vorm van (onderwijs)technologie de kloof tussen het binnenschools leren enerzijds en de buitenschoolse praktijk anderzijds steeds kleiner....met alle voordelen van dien. In de eerste plaats voordelen voor de patiënt, maar zeker ook voor de student en werkveld. Een student stapt dankzij dergelijke simulatie-technologie met een hoger vaardigheidsniveau in de daadwerkelijke beroepspraktijk binnen....need I say more ? Groeten en tot maandag, Frank Duijzings

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Is er administratieve deskundigheid en tijd binnen de HKE aanwezig om al deze reacties in een overzichtelijk documentje samen te vatten? Ik denk dat het een zinvolle investering is. Voorzetje: naam van ict tool , specifieke toepassing, url en evt voorbeeld? (link?).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wyb, ik heb een tijd geleden een document gemaakt met de tools overzichtelijk op een rijtje, voor ons team om iedereen te stimuleren digitale tools te gebruiken. Uiteraard kan ik die ook naar de MLI'ers mailen :)

      Verwijderen
    2. Je zou dit ook mooi in een post op je blog kunnen zetten Jolijn! :) Zie ook de website die ik bijhou Dingen@Zuyd http://dingen.zuyd.nl/

      Verwijderen
    3. Goede tip Judith! Ik heb hem op mijn blog gezet (http://jvdwla4.blogspot.nl)
      Ja op jou website staan ook hele handige dingen!

      Verwijderen
  27. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Met behulp van ProConnect is het mogelijk om een verbinding te maken tussen tablets en het digibord. De leerlingen krijgen dan ieder (of in kleine groepjes) een tablet en met de hele klas kunnen ze samen een spel spelen, bijvoorbeeld zo snel mogelijk met een racket naar de overkant door rekensommen op te lossen. Op die manier wordt het automatiseren geoefend en stimuleert het spel om snel en nauwkeurig op te lossen om zo de top 3 te halen. Zo kunnen in een korte tijd veel sommen geoefend worden en de kinderen vinden het erg leuk om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Helaas heb ik geen lesgevende taak binnen de pabo. Wel begeleid ik studenten in het werkveld. Ze live zien heeft mijn voorkeur, maar als dat niet gaat is een gesprek met student en mentor ook prima te doen via Skype of FaceTime. Verder ben ik van mening dat er veel meer ict ingezet kan worden in het PO en binnen onze pabo. Mooie voorbeelden daarvan zijn te zien in het iXperium in Arnhem en binnenkort ook in Nijmegen. Daar staan bijvoorbeeld 3d printers en worden kinderen uitgedaagd om dmv verschillende nieuwe tools op zoek te gaan naar antwoorden. En soms gewoon op ontdekkingstocht...! Ook studenten worden op deze manier geprikkeld om de nieuwste ontwikkelingen in hun onderwijs te gebruiken. Op dit moment ben ik bezig met een groep om een nieuw curriculum te ontwikkelen voor de eerste jaars. Daarin vind ik het belangrijk dat studenten meer de ruimte krijgen om op verschillende manieren hun ontwikkeling te laten zien. Hierbij steeds meer gebruik makend van de 'nieuwe media'.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Een aantal weken terug gestart met een game voor rekenen, In een vmbo 4kader klas een spelvorm bedacht voor het vak rekenen. Leerlingen vinden dit vak erg saai en via deze vorm wordt er enthousiaster aan het rekenen gewerkt. Via een blok wordt de stand etc bijgehouden maar de hele opdracht via ICT laten lopen kan niet vanwege een lokaal zonder enige vorm van ICT. De spelvorm heb ik speciaal voor het vak rekenen bedacht en leerlingen zijn daardoor in groepjes van 4 samen aan het werk aan een hoofdstuk. Per les kunnen er punten verdiend worden, en punten verloren worden. Aan het einde van het hoofdstuk is er een eindstand met een winnaar. Daarna ga ik nieuwe groepjes maken voor het volgende hoofdstuk. De reden voor deze spelvorm is om het voor leerlingen weer leuk te maken en dit is nu al geslaagd. Via mijn blog heb ik al gemeld dat ik hiermee begonnen ben, en via een special blog http://gamerekenen.blogspot.nl/2015_02_01_archive.html kunnen leerlingen zien hoe ze het doen en wat er verwacht wordt. Deze blog moet ik nog uitbreiden, stand nieuwe opdracht planning etc etc. Mijn idee voor deze spelvorm heb ik via de LA4 en ik ben gewoon begonnen zonder er heel erg ver over na te denken (trial & error) en wekelijks wordt de game verbeterd.

    BeantwoordenVerwijderen